Visame pasaulyje lažybų bendrovės uždirba didžiules sumas iš jaunų klientų vyrų, manančių, kad gali įveikti sistemą ir iš lošimo pasipelnyti.
Daugelyje pasaulio šalių 2025 m. žiūrint sporto varžybas per televiziją gali atrodyti, kad matote vieną ilgą lošimų reklamą, kurią retkarčiais pertraukia sporto varžybų epizodai. Ir pačios varžybos vyksta žaidėjams bėgiojant lažybų įmonių logotipais iki lubų neretai apklijuotose vietose ir logotipais padabintais marškinėliais, o šios varžybos transliuojamo per televiziją ir internetu, kur nuolat matyti ir minimi azartinių lošimų organizatoriai-rėmėjai.
REKLAMAI – MILIJARDAS DOLERIŲ PER METUS
Sporto tinklalaidėse, interneto svetainėse ir programėlėse vaizdas pasitinka panašus. Kaip artėjant didžiausiam Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) sporto kalendoriaus įvykiui – Supertaurės turnyrui – pasauliniu lygmeniu pasiekta tai, kai sportas tapo tik žaliava, kurią reikia perdirbti ir supakuoti į tikrą produktą – pelną didinantį ir varžybų metu atliekamą lažybų statymą?
Atsakymas paprastas: sparčiai auganti sporto lažybų pramonė reklamą, kuriai Amerikos lošimų asociacija 2021-2023 m. numatė skirti daugiau nei milijardą dolerių per metus, pavertė itin veiksminga klientų, ypač jaunų vyrų, pritraukimo ir išlaikymo priemone. Kaip sako vienas priklausomybių ekspertas: „Lošimai siūlo apgaulingą įspūdingos sėkmės efektą. Tai žavi ir traukia jaunus vyrus. Ir kiekvienas naujas įnašas ar statymas tik skatina azartinių lošimų plėtrą“.
AUGA BANKROTŲ IR IEŠKANČIŲ PAGALBOS SKAIČIAI
2018 m. JAV aukščiausiasis teismas panaikino federalinį įstatymą, kuriuo valstijoms buvo uždrausta įteisinti sporto lažybas. Trisdešimt aštuonios valstijos suskubo reglamentuoti ir leisti sporto lažybas, pusiau aklai siekdamos su tuo susijusių mokestinių pajamų. Tuo pat metu 30 iš jų taip pat leido lošti mobiliaisiais telefonai ir internetu. Praėjusiais metais amerikiečiai sporto lažybose išleido apie 150 mlrd. dolerių, t. y. 23 proc. daugiau nei 2023 m. ir daugiau nei 50 proc. daugiau nei 2022 m. Septyniose skirtingose valstijose sporto lažybų apimtis 2024 m. buvo didesnė nei 1 000 JAV dolerių vienam gyventojui.
O štai bendras asmenų bankrotų skaičius valstijose, kuriose sporto lažybos naujai įteisintos, išaugo net 30 proc. Padaugėjo skambučių į karštąsias telefono linijas dėl azartinių lošimų sukeliamų problemų. Anoniminių lošėjų susirinkimuose dalyvauja vis daugiau jaunų vyrų, kurie neproporcingai nukenčia nuo lošimų.
VIRŠ 16 PROC. PAAUGLIŲ JAU TURI PROBLEMŲ DĖL LOŠIMŲ
2023 m. Nacionalinė probleminių lošimų tarnyba (NCAA) pranešė, kad maždaug 60-80 proc. vidurinių mokyklų moksleivių per pastaruosius metus yra lošę azartinius lošimus. NCAA užsakymu atliktas tyrimas parodė, kad 58 proc. 18-22 metų amžiaus jaunuolių yra lažinęsi dėl sporto, nors reikia pasakyti, kad daugumoje valstijų tai yra nelegalu ir neteisėta lošti iki 21 metų amžiaus. Kolegijų miesteliuose šis skaičius siekė 67 proc. Nors dauguma žmonių gali apsiriboti retkarčiais atliekamais statymais ir lošti pramogai, lapkričio mėn. medicinos žurnale „Lancet“ buvo paskelbtas straipsnis, kuriame teigiama, kad 16,3 proc. sporto lažybas atlikusių paauglių visame pasaulyje išsivystė priklausomybė nuo azartinių lošimų. (Sporto lažybų aljansas, pramonės grupė, nurodė Masačusetse, Indianoje ir Konektikute atliktus tyrimus, kurių metu nustatyta, kad probleminių lošėjų tarp gyventojų yra maždaug 1-2 proc.).
SPORTO LAŽYBŲ NORMALIZAVIMAS
„Tai jau yra visuomenės sveikatos krizė, – sako JAV atstovas Paulas Tonko. „Iš visų priklausomybių azartiniai lošimai pasižymi didžiausiu savižudybių potencialu iš visų psichikos sveikatos sutrikimų. Kai 2018 m. JAV aukščiausiasis teismas uždegė žalią šviesą valstijoms leisti lošimus mobiliuosiuose įrenginiuose, niekas neatsižvelgė į jų sukeliamą neigiamą poveikį.“
- Tonko yra retas įstatymų leidėjas Vašingtone, kuriam rūpi kilęs sporto lažybų bumas. Būtent jis rugsėjo mėn. kartu su JAV senatoriumi Ričardu Blumentaliu pristatęs „Saugaus statymo įstatymą“, kuriuo siekiama sukurti vartotojų apsaugą, susijusią su sporto lošimais mobiliuosiuose įrenginiuose, ir apriboti lošimų reklamą. „Jūs turite labai pažeidžiamą auditoriją, į kurią yra nukreiptas taikinys“, – sako P. Tonko. „Sporto lažybų reklama iš tikrųjų yra skirta tam, kad pritrauktų jauno amžiaus lošėjus, kol šie dar nesugeba įvertinti rizikos.“
REKLAMŲ GREITIS – PO 2.8 KARTO PER MINUTĘ
Tyrimo duomenimis, per NBA ar NHL varžybų transliaciją žiūrovas lažybų bendrovės logotipą arba kitokią nuorodą į lošimus pamatys 2,8 karto per minutę.
„Lošimų reklama, atrodo, veikia 24 valandas per parą, – sako daktaras Timothy Fongas, priklausomybių psichiatras ir vienas iš Kalifornijos universiteto (UCLA) Azartinių lošimų studijų programos vadovų. „Normalizavimas vyksta taip giliai ir taip greitai. Azartiniai lošimai tapo toks virusas, kad jau peržengė normalumo ir saiko ribas.“
LAŽYBOS TAPO SOCIALINE GYVENIMO DALIMI
Ne taip seniai legalizuoti sporto lošimai bet kurioje JAV valstijoje, išskyrus Nevadą, buvo nesuvokiamas dalykas. Šią žinią visuomenei garsiausiai šaukė tos pačios lygos, kurios dabar maudosi lažybų bendrovių piniguose. Tai reiškia, kad azartinių lošimų pramonei, kokia ji buvo tada, reikėjo įveikti dvi kliūtis: įstatymus ir žmonių dvasinį nusiteikimą. Lažybos tikrai nebuvo tas dalykas, apie kurį, asmuo norėtų, kad sužinotų jo artimieji. Tačiau sporto lažybų pramonė, apipylusi visuomenę reklamomis, itin atsakingai šlifavo savo reputaciją. Kaip kažkas gali būti blogai, kai lažybos yra visur ir, regis, visi tuo užsiima?
„Augantis susidomėjimas nuotoliniais lošimais sutampa su technologijų evoliucija“, – sako daktaras Stephenas Shapiro, Pietų Karolinos universiteto sporto vadybos profesorius, tyrinėjantis sporto lošimus ir vartotojų elgseną. „Anksčiau būtų buvę daug daugiau kliūčių patekti į lažybų sūkurį. Būtų tekę eiti į lažybų punktą ir lažintis visai kitoje aplinkoje. Koledžo amžiaus studentas tuomet būtų buvęs mažiau linkęs dalyvauti tokiose lažybose“. Anksčiau lošimas buvo vienišių užsiėmimas, o dabar jauni vyrai lošia kartu ir tai yra jų bendravimo patirtis. Mobiliosios lažybos jau seniai tapo socialine bendrabučio gyvenimo dalimi.
PO DOPAMINO SEKA PRIKLAUSOMYBĖ
Ekspertai teigia, kad mobiliosios sporto lažybų programėlės jų kūrėjams taip gerai veikia todėl, kad jos buvo optimizuotos taip, kad naudotojai galėtų lošti daugiau ir greičiau. Neatsilikti nuo veiksmo. Štai kodėl lažybos dėl rungtynių nebeapsiriboja vieninteliu statymu už rezultatą arba žaidėjo pasirodymą per visas varžybas. Vietoj to, lažybos suskaidytos į šimtus, o kartais tūkstančius mini statymų už kiekvieną žaidimą ir galimybę – statymai rungtynių metu atliekami remiantis pažangiais rodikliais, kuriuos lygos parduoda lažybų bendrovėms.
Sporto lažybų programėlių psichologija yra sukurta pagal lošimo automatų modelį, teigia daktaras Richardas Daynardas, Šiaurės rytų universiteto teisės profesorius ir jo Visuomenės sveikatos gynimo instituto įkūrėjas bei prezidentas. Programėlės sukurtos taip, kad jomis būtų galima lošti greitai ir agresyviai, taip sukeliant pakartotinį dopamino poveikį ir galiausiai priklausomybę. „Tai neturi nieko bendra su įprastomis sporto lažybomis“, – sako R. Daynardas. „Kol nebuvo internetinių sporto lažybų, niekas niekada nestatė už tai, ar kitas metimas bus greitesnis ar lėtesnis nei 95 mph. Lažinatės dėl visų šių mikroaplinkybių. Tai tiesiog progų paspausti mygtuką paieška.“
„Iš esmės lošimai yra kaip greitas maistas, – priduria M. Fongas. „Labai gerai apdorotas azartinis lošimas, dezinfekuotas ir susintetintas kompiuterio, kuris tiksliai sukurtas taip, kad pataikytų į dopaminą.“
Justina Sadauskė
Pranešimas rengtas pagal informaciją anglų kalba:
https://www.theguardian.com/sport/2025/jan/31/how-the-quick-high-of-fast-food-gambling-ensnared-young-men